Taxiförare Asghar berättar om sitt vardag som taxiförare.
i en nyhetsrapport berättar Chatrine om dåliga arbetsförhållande i app-taxi. John van Dinther presstalesman från Taxiunionen förklarar effekten av dem låga priser och vilka konsekvenser det har på taxiförarna, kunder och det Svenska samhället.
Förslaget om EUs nya plattformsdirektiv (PWD) som röstats igenom i EU-parlamentet kan innebära att upp till 4,1 miljoner gigarbetare klassificeras som anställda i stället för entreprenörer. Detta innebär att de får tillgång till de förmåner som följer med en anställning.
Flera taxiförare har riktat kritik mot jättarna Uber och Bolt. Nu går de samman och lanserar en egen app där de vill fokusera på förarvillkor, säkerhet – och högre pris.
Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.
Det nystartade initiativet Taxiunionen har beskrivit sig som en ideell fristående förening av åkare för åkare. Vi intervjuade föreningens vice ordförande John van Dinther om vad Taxiunionens mål är, hur de vill nå dit och vad som skiljer dem från en fackförening eller en arbetsgivarorganisation.
Nätverket Taxiunionen samlar chaufförer som arbetar med att köra taxi åt plattformsföretagen Uber och Bolt. Nu planerar 500 medlemmar att lägga ned arbetet – om inte deras krav på bättre betalning hörsammas.
När måndagen går över till tisdag loggar förarna ut från de appar som de vanligtvis använder för att ta emot beställningar.
Under onsdagseftermiddagen ringlade en lång svans av taxibilar nerför Kungsgatan i centrala Stockholm.
Billjusen blinkade gula i protest och många tutade.
I bilarna satt taxiförare som ville protestera mot appföretagens villkor.
I tisdags gick arbetare för Uber och Bolt ut i strejk för att försöka förbättra sina arbetsförhållanden. Förhandlingarna med företagen har beskrivits av Taxiunionen som en ”make or brake” för förarna som i kostnadskrisen fått en kraftig försämrad situation. Det är på tiden att strålkastarljuset riktas mot gigföretagen som politiken allt för länge ignorerat, skriver Leon Mc Manus på Grön ungdom.
Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.
Taxiunionen organiserar förare som kör för appar som Uber och Bolt. Att det finns ett stort behov av en sådan organisation är tydligt: föreningen har växt snabbt under de senaste månaderna. Gigwatch och Taxiunionen samarbetar, och tidigare under hösten åkte vi tillsammans till Bryssel för att möta det europeiska nätverket av gigarbetare och protestera mot gigföretagens lobbyism i EU-parlamentet.
Engelska och svenska apptaxiförare samlades på Folkets Husby för att utbyta kunskaper. Målet är att organisera sig gentemot appföretagen.
Igår, den 8 september, lanserades den arbetarägda taxiappen Fair Taxi av Föreningen Taxiunionen. Appen lanseras inledningsvis i Stockholm med cirka hundra bilar. Förarna kommer inte vara anställda av företaget, utan egenanställda precis som på de större gigbolagen (Bolt, Uber etc).
Serievåldtäktsmannen Abdirashid Mohamud låste in kvinnor i sin Bolttaxi och utsatte dem för sexuellt våld. Under det halvår han överföll kvinnor var det ingen som misstänkte honom. Men Bolt kände till att Abdirashid hade ett riskbeteende, då han hade följt efter en kund in i lägenheten efter en resa.
Trots att Bolt spärrade honom, så släppte de på spärren igen efter ett samtal. Kalla fakta har undersökt hur lätt det är att få spärren släppt hos de två taxibolagen som förlitar sig på ett spärrsystem.
I augusti 2021 blir en kvinna överfallen av sin taxichaufför. Under den kommande tiden ska kvinna efter kvinna ringa in till polisen och berätta om hur deras taxiförare gett sig på dem. Han ska ha låst bakdörrarna, kört i väg till ett avskilt område och utsatt dem för sexuellt våld.
Olivia blir överfallen av sin taxiförare. Redan samma natt har polisen namnet på föraren. Ändå går det inte att stoppa förövaren i taxin.
Polisen har gripit den man som de misstänker ger sig på unga kvinnor i sin taxi. men de får överraskande uppgifter som gör att utredningen tar ny vändning
Kvinna efter kvinna ringer in och anmäler att det blivit överfallna av sin taxiförare. Våldtäktsmannen blir allt säkrare på att inte åka fast och han tar kontakt med Bolt.
Polisen misstänker att våldtäktsmannen använder Bolt-appen för att välja ut sina offer och de kommer närmare en lösning.
Låga ersättningar tvingar förarna bakom apptaxibolag att jobba många och långa pass. Nu demonstrerar de för att höja lönerna.
– Våra chaufförer jobbar så mycket att de inte har ett liv, säger John van Dinther, vice ordförande i Taxiunionen.
Ett femtiotal taxiförare rullade genom Stockholm för att protestera mot appbolagens villkor.
Förra veckan lanserades förarägda Fair Taxi, som vill utmana gigbolag som Uber och Bolt.
– Vi får in hundratals nya användare varje dag, säger John van Dinther, vice ordförande för Taxiunionen.
Chaufförerna är inte anställda av företagen, de har alltså inga anställningsavtal och de har inget fackförbund som representerar dem – därför är de i praktiken utestängda från den svenska modellen vid förhandlingar om löner.
Taxiförare i hela landet går offline under 24 timmar i protest mot gigapparnas villkor.
Samtidigt som en förhandling mellan Taxiunionen och Uber äger rum på tisdagen kommer hundratals demonstranter samlas utanför kontoret i Stockholm.
Onsdagen den 7 december arrangerade Taxiunionen en demonstration i Stockholm i protest mot de dåliga villkoren och låga lönerna för gigarbetande förare på apptaxibolagen Uber och Bolt. Det är den första demonstrationen för apptaxiförare i svensk historia.
Kan det vara så att antaganden om den fria marknadens självreglering faller samman om makt inkluderas som en variabel? Det skriver Pontus Blüme och Ella Petrini, Gigwatch, i en slutreplik.
Den svenska modellen har inte ett enda verktyg att arbeta med förrän anställningsförhållanden är reglerade. Och EU:s försök att komma åt problemen har nu urvattnats, skriver Pontus Blüme och Ella Petrini, Gigwatch.